Binnen de mondzorg is mond-tot-mondreclame een effectieve manier om nieuwe patiënten te werven. Toch blijft het voor veel praktijkhouders onduidelijk hoe zij ervoor kunnen zorgen dat er positief over hun praktijk wordt gepraat.
Wat is mond-tot-mondreclame binnen de mondzorg?
De meest simpele definitie van mond-tot-mondreclame is het verbaal reclame maken door bijvoorbeeld een patiënt voor een praktijk. De patiënt die reclame maakt is de ‘zender’ en de persoon tot wie hij zich richt is de ‘ontvanger’. Vaak zijn de ‘zender’ en de ‘ontvanger’ relaties van elkaar.
Waardoor mond-tot-mondreclame niet geforceerd kan worden
Menig praktijkhouder heeft geprobeerd om mond-tot-mondreclame te forceren. Vaak gebeurt dit door middel van ‘bring-a-friend en krijg een elektrische tandenborstel gratis’ acties. Dit werkt vaak averechts.
Mond-tot-mondreclame dankt haar effectiviteit namelijk aan twee belangrijke factoren die beiden niet geforceerd kunnen worden. Deze twee factoren zijn hieronder weergegeven.
Factor 1: mond-tot-mondreclame is organisch
De eerste factor is dat de patiënt een uitzonderlijk positieve ervaring meemaakt in een organische situatie. In het geval van een tandartspraktijk houdt dit in dat de patiënt zeer tevreden moet zijn over iets wat voor de medewerkers van de praktijk normaal (bijvoorbeeld protocollair of volgens praktijkbeleid) is.
Als het voor de medewerkers van de praktijk normaal is dat zij uitzonderlijk hoge nazorg leveren, zal dit de patiënten opvallen en zullen zij erover praten. Wanneer dat gebeurt, maken zij mond-tot-mondreclame. Er zijn bijvoorbeeld praktijken waarin het de regel is dat alle endo-patiënten nagebeld worden om te vragen hoe het met ze gaat.
Factor 2: de praktijk draait verlies in de ogen van de patiënt
De tweede factor is dat de patiënt niet het gevoel mag hebben dat hij meer betaalt voor een uitzonderlijke positieve ervaring. Mond-tot-mondreclame ontstaat vaak als de patiënt het gevoel heeft dat zijn positieve ervaring méér waard was dan de nota die hij zal ontvangen.
In de eerstvolgende blog wordt er ingegaan op hoe mond-tot-mondreclame binnen mondzorgpraktijken gecreëerd kan worden.