fbpx

2 redenen waarom het belangrijk is om fouten toe te geven!

Wat is mooier dan jouw eigen fouten durven toe te geven zodat je zelf verder kan groeien? Niets toch? Toch is dit voor sommige managers en praktijkhouder taboe. Deze managers of praktijkhouders proberen dan hun ‘schuld’ af te wenden op externe omstandigheden of op collega’s. Er zijn twee redenen waarom dat jammer is.

Reden 1: verder groeien!

De eerste reden is dat zij zichzelf de kans ontnemen om verder te groeien. Ik denk namelijk dat als je een fout hebt gemaakt, je er pas volledig van kan leren als je de schuld op je neemt en het bespreekbaar maakt met jouw team. Op het moment waarop je het bespreekbaar maakt, krijg je niet alleen feedback van jouw teamleden, maar ook andere inzichten. En de combinatie van nieuwe inzichten en feedback maakt dat je groeit. Althans, dat is bij mij het geval.

Reden 2: de vertrouwensband met jouw team!

De tweede reden is dat je de vertrouwensband met jouw team niet versterkt en misschien wel schaadt. Hoe kan een medewerker jou namelijk nog vertrouwen als je hem de schuld geeft van een fout die jij hebt gemaakt? Niet toch….?

Dus ik denk dat als je als praktijkmanager een fout maakt, je dat ook toe moet geven en het bespreekbaar moet maken zodat je ervan kan leren en ervan kan groeien.