Stel dat je een vacature open hebt staan voor een baliemedewerker. En er reageren twee sollicitanten. De ene sollicitant heeft veel ervaring en laat tijdens diens meeloopdag kleine ‘wondertjes’ zien. Met andere woorden: ze is super goed in haar vak. Deze sollicitant vraagt echter wel de hoofdprijs qua salaris.
De andere sollicitant laat tijdens diens meeloopdag echter zien dat ze een aantal gebreken heeft. Ze weet niet goed met de agenda overweg te gaan en ze heeft niet zo heel veel ervaring als baliemedewerker. Maar het salaris dat zij vraagt, staat volledig in lijn met de KNMT-AVR adviessalarissen.
Een slechte baliemedewerker is een Sales Prevention Officer
Je kan dan een keuze maken uit één van deze twee kandidaten. Wanneer jij ervoor zou kiezen om de eerste kandidaat te laten lopen vanwege haar salariseis, kan het jou en de praktijk duur komen te staan. Als de minder goede baliemedewerker namelijk een S.P.O. blijkt te zijn, zal je een enorm probleem hebben.
De afkorting S.P.O. staat voor: Sales Prevention Officer. Ik heb die afkorting voor het eerst gehoord tijdens een lezing van Ashley Latter. En een S.P.O. is iemand wiens taak het lijkt te zijn om ervoor te zorgen dat jouw praktijk slecht draait.
Wat doet een S.P.O.
Een S.P.O. in de functie van een baliemedewerker zorgt er namelijk voor dat de agenda’s niet optimaal gepland worden. Daarnaast zorgt zo’n baliemedewerker ervoor dat de patiënten zich niet welkom voelen in de praktijk of dat de patiënten vertrekken zonder afspraak.
Duurder uit dan 3 euro per uur
Stel dat de je ervoor kiest om voor een verschil van ca. 3 euro per uur een top baliemedewerker te laten lopen, dan doe jij jezelf en de praktijk enorm tekort. De minder goede baliemedewerker zal jou namelijk meer kosten van 3 euro per uur.
En hoeveel dat is zal niemand ooit weten, maar wat ik wel kan zeggen, is dat het meer is dan het verschil in salaris tussen dat wat de ‘dure’ sollicitant jou vroeg en dat wat de ‘goedkope’ sollicitant jou vroeg.