BLOG
Lees hier mijn meest recente blogs. Ik schrijf over praktijkmanagement en management in het algemeen. Als jij meer van mijn blogs wilt zien, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.
Veel leesplezier!
Een fout is alleen erg als er niet van geleerd wordt
Niemand is perfect en het is onvermijdelijk dat er af en toe fouten worden gemaakt. Wat echter wel erg is, is als er fouten worden gemaakt en er vervolgens niet van wordt geleerd. Fouten maken biedt namelijk de mogelijkheid tot groei en verbetering. Het stelt ons in...
Sporten binnen de mondzorg
Als ex-fysiotherapeut heb ik een sterke mening over de mate waarin tandartsen, mondhygiënisten en preventie-assistenten sporten. Tijdens mijn werk als interim-praktijkmanager kom ik tijdens informele gesprekken erachter dat de meeste lang niet genoeg sporten als dat...
Wel of geen muziek in de wachtkamer?
Stel je voor, je loopt een mondzorgpraktijk binnen en je wordt begroet door het rustgevende geluid van zachte muziek in de wachtkamer. Het creëert direct een ontspannen sfeer en je voelt je op je gemak. Maar is het afspelen van muziek in de wachtkamer echt een goed...
Assistenten zouden in de praktijk moeten investeren
Als je mijn blogs en posts regelmatig leest, zal je weten dat ik het vaak heb over het investeren in assistenten door de praktijk(houder). Waar ik het minder vaak over heb, is het investeren in de praktijk door de assistenten zelf. Dit is het tegenovergestelde van...
Medewerkers belonen met méér dan woorden!
Stel je voor dat je als praktijkhouder of praktijkmanager je medewerkers wilt waarderen en motiveren. Je besluit om dit te doen door ze regelmatig complimenten te geven. Maar is het waarderen van medewerkers met alleen maar woorden wel genoeg? Het is belangrijk om te...
Geen baliemedewerkers meer?
Ok, niet schrikken…. ik stel niet voor om baliemedewerkers te ontslaan. Wat ik in deze blog voorstel, is dat de baliemedewerkers hun rollen specialiseren en daardoor dus gastvrouwen of back-office medewerkers worden. Veel plezier met lezen! Als praktijkhouder of...
Praktijkmanagers moeten hun ego opzij kunnen zetten
Het ego is een krachtig en boeiend aspect van onze persoonlijkheid. Het is onze innerlijke stem die ons vertelt dat we bijzonder zijn, dat we beter zijn dan anderen. Het ego kan ons motiveren om te streven naar succes en erkenning, maar het kan ook een belemmering...
Steun de privé-doelen van de medewerkers!
Het is tegenwoordig belangrijker dan ooit om medewerkers in een mondzorgpraktijk te ondersteunen bij het nastreven van hun privé-doelen. Door dit te doen, kan zowel de praktijk als de medewerker groeien en gedijen. Sommige van deze medewerkers zullen de praktijk...
Medewerkers zelfstandig maken
Als interim-manager heb ik uiteraard ervaring opgedaan in het aansturen van teams. Soms stuur ik tegelijkertijd twee teams van twee verschillende praktijken aan. Eén van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd, is hoe belangrijk het is om ondersteunend te zijn aan...
Salarissen zouden sowieso jaarlijks geïndexdeerd moeten worden
In 2022 en 2023 heeft vrijwel iedere praktijkhouder de salarissen van de medewerkers geïndexeerd. Er was namelijk sprake van een crisissituatie vanwege de oorlog in Oekraïne. De noodzaak om jaarlijks te indexeren Ik kan het mij tegelijkertijd wel heel goed voorstellen...