BLOG
Lees hier mijn meest recente blogs. Ik schrijf over praktijkmanagement en management in het algemeen. Als jij meer van mijn blogs wilt zien, schrijf je dan in voor de nieuwsbrief.
Veel leesplezier!
Steun de privé-doelen van de medewerkers!
Het is tegenwoordig belangrijker dan ooit om medewerkers in een mondzorgpraktijk te ondersteunen bij het nastreven van hun privé-doelen. Door dit te doen, kan zowel de praktijk als de medewerker groeien en gedijen. Sommige van deze medewerkers zullen de praktijk...
Medewerkers zelfstandig maken
Als interim-manager heb ik uiteraard ervaring opgedaan in het aansturen van teams. Soms stuur ik tegelijkertijd twee teams van twee verschillende praktijken aan. Eén van de belangrijkste lessen die ik heb geleerd, is hoe belangrijk het is om ondersteunend te zijn aan...
Salarissen zouden sowieso jaarlijks geïndexdeerd moeten worden
In 2022 en 2023 heeft vrijwel iedere praktijkhouder de salarissen van de medewerkers geïndexeerd. Er was namelijk sprake van een crisissituatie vanwege de oorlog in Oekraïne. De noodzaak om jaarlijks te indexeren Ik kan het mij tegelijkertijd wel heel goed voorstellen...
Lastige patiënten uitschrijven
Er zijn patiënten die het zo bont maken dat niemand ze wil behandelen. Neem bijvoorbeeld een patiënt die denigrerend tegen de assistenten praat of ongepaste opmerkingen maakt over het uiterlijk van de assistenten. Als je zo’n patiënt aanspreekt op diens gedrag, en...
Is de fee van een wervingsbureau terecht?
Ik heb onlangs een post geplaatst die ging over de fee wervingsbureaus. Kort daarna voerde ik een gesprek met één van mijn relaties over de betreffende post. Het gesprek ging over de inspanningen die een wervingsbureau moet verrichten om een succesvolle plaatsing te...
Liever een bonus of een salarisverhoging?
Het hangt ervan af aan wie je deze vraag stelt. Als je deze vraag aan een praktijkhouder zal stellen, zal die waarschijnlijk antwoorden dat een bonus diens voorkeur heeft. Als je dezelfde vraag aan een assistent zou stellen, dan zou die waarschijnlijk kiezen voor een...
Een salarisverhoging heeft een houdbaarheidsdatum
Wanneer jij een medewerker een salarisverhoging geeft, moet jij je wel realiseren dat de goodwill die je daarmee opbouwt, een houdbaarheidsdatum heeft. Wat ik daarmee bedoel, is dat de medewerker in beginsel blij en dankbaar zal zijn. Dit straalt misschien uit in wat...
Soms is het beter om een doel niet te behalen dan om het bij te stellen
Stel dat je een doel hebt gesteld. En stel dat je dat doel niet gaat behalen. Dan stel je het doel bij, toch? Maar waarom eigenlijk? Waarom werken wij niet wat harder om het doel voor 95% te behalen i.p.v. het bij te stellen. En in alle eerlijkheid… wat is er...
Een pensioen voor een baliemedewerker?
Het antwoord op deze vraag is duidelijk, maar een beetje gecompliceerd. Het is gecompliceerd om twee redenen. Maar voordat ik het over de redenen zal hebben, zal ik eerst het antwoord op de vraag geven. Het antwoord is: NEE, tenzij je dat wel al doet voor...
Steeds dezelfde behandelaar?
Ik kan natuurlijk niet voor alle patiënten spreken, maar wel voor mijzelf. Als ik mijzelf de vraag stel of ik het vervelend zou vinden om behandeld te worden door een andere tandarts dan mijn eigen tandarts, kom ik al snel tot een conclusie. Dezelfde praktijk, maar...