fbpx

Stel je voor: je hebt een medewerker in je praktijk die je vroeg in de ochtend belt om te zeggen dat ze ziek is. Ze vertelt je meteen dat ze de hele nacht niet heeft kunnen slapen omdat haar vriend het met haar uitgemaakt heeft. Ze is dus te emotioneel om te komen werken. Maar is dit nou echt een ziekmelding of is er iets anders aan de hand?

Dit is een van de casussen die ik behandel tijdens de opleiding: van assistent tot praktijkmanager. Het is opvallend hoe verschillend de deelnemers aan deze opleiding hierover denken. Sommigen vinden het een vorm van ziekte, anderen zien het weer als werkweigering. Maar wat is het nu echt en hoe maak je als praktijkmanager of praktijkhouder hier een beslissing over?

Laten we eerst even kijken naar de feiten. De medewerker belt zelf op om te zeggen dat ze ziek is. Ze geeft een reden die duidelijk verband houdt met haar emotionele toestand. Maar is dat genoeg om als ziekmelding te gelden? Volgens de wet is ziekte een lichamelijke of geestelijke klacht die je belemmert om je werk te doen. In dit geval is het duidelijk dat de medewerker zich emotioneel niet goed voelt, maar is dat genoeg om als ziekte te worden gezien?

Aan de andere kant is het ook belangrijk om te kijken naar de omstandigheden. Als jouw medewerker de hele nacht niet heeft kunnen slapen en daardoor echt niet kan functioneren, dan is het misschien beter om haar de tijd te geven om te herstellen. Maar als ze gewoon een beetje down is en toch zou kunnen werken, dan is het misschien beter om haar te stimuleren om te komen werken.

Als je benieuwd bent naar de opleiding en hoe deze eruit ziet, ga dan naar mijn site en bekijk de inhoud van de opleiding. Ohja, en schrijf je vooral in voor een intake als je geïnteresseerd bent in de opleiding!