Wanneer jij een medewerker een salarisverhoging geeft, moet jij je wel realiseren dat de goodwill die je daarmee opbouwt, een houdbaarheidsdatum heeft. Wat ik daarmee bedoel, is dat de medewerker in beginsel blij en dankbaar zal zijn. Dit straalt misschien uit in wat extra motivatie voor de medewerker om diens werk te doen.
Als praktijkhouder of praktijkmanager zou je er echter wel vanuit moet gaan dat de dankbaarheid van de medewerker met de dag af zal nemen. Op zich is dat niet gek, maar wat wel ‘gek’ is, is dat de salarisverhoging niet af zal nemen. Als praktijkhouder blijf je de salarisverhoging namelijk oneindig lang doorbetalen.
Je blijft betalen, maar de goodwill neemt af
Dus aan de ene kant betaal je als werkgever méér loon, terwijl aan de andere kant de goodwill aan het afnemen is. En aangezien je goodwill eigenlijk niet zou moeten kopen, is het wel aantrekkelijk om dat zo af en toe te doen.
Er zijn natuurlijk veel betere manieren om goodwill, dankbaarheid en motivatie op te wekken dan een salarisverhoging. Deze andere manieren zorgen voor een wat langer houdbare vorm van goodwill en dankbaarheid. Het grappige is dat deze manieren niets met geld te maken hebben.
Basisregels
Deze manieren zijn overigens niet lastig toe te passen. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan de ‘basisregels’ van het zijn van een sociaal mens. Deze zijn super simpel. Enkele voorbeelden zijn, het:
- bedanken voor de inzet die de andere persoon heeft getoond;
- tonen van interesse in de andere persoon;
- benoemen dat je de inzet van de andere persoon ziet;
- helpen van de ander;
- etc.
Het probleem met het opbouwen van deze vorm van goodwill, is dat het lang duurt en dat het wel authentiek zal moeten gebeuren voordat het effect heeft. Wanneer goodwill echter wordt opgebouwd met een financiële prikkel, zal dat sneller zijn, maar veel beperkter houdbaar.