Geef medewerkers de ruimte om ‘NEE’ te zeggen!
Het is als persoon al moeilijk genoeg om ‘nee’ te zeggen. En wanneer er ook nog eens sprake is van een hiërarchische verhouding, kan het nóg moeilijker zijn om ‘NEE’ te zeggen.
Vandaar dat het voor een praktijkmanager belangrijk is om te investeren in een veilige omgeving voor de medewerkers van de praktijk zodat zij ‘NEE’ durven te zeggen.
Ruimte om ‘NEE’ te zeggen
Maar er is méér nodig dan een veilige omgeving om medewerkers ‘NEE’ te durven laten zeggen. Ze hebben ook ruimte nodig om ‘NEE’ te kunnen zeggen. Ruimte betekent dat zij geen druk ervaren om ‘JA’ te zeggen vanwege bijvoorbeeld de werkdruk.
Druk ervaren om ‘JA’ te zeggen
Het ervaren van druk om ‘JA’ te zeggen in plaats van ‘NEE’, komt best vaak voor. Dit is zeker het geval als patiëntbehandelingen in het geding komen als een medewerker ‘NEE’ zegt. Hierbij kan men bijvoorbeeld denken aan medewerkers die extra komen werken omdat de agenda’s overvol zijn en zij zich verantwoordelijk voelen voor de behandelingen van de patiënten.
Extra werken
Iedere keer als een medewerker extra komt werken, wordt er als het ware een ‘aanslag’ gepleegd op de vrije tijd van een medewerker. De mate waarin de medewerker dit als een ‘aanslag’ ervaart verschilt uiteraard van medewerker tot medewerker.
Maar als er vaak genoeg aan een medewerker gevraagd wordt om extra te werken, en de medewerker altijd ‘JA’ zegt, zal hij of zij daar op een gegeven moment onder lijden met alle negatieve gevolgen van dien.
Vandaar dat het voor een medewerker belangrijk is om niet alleen een veilige omgeving te hebben, maar ook voldoende ruimte (lees: geen druk ervaren om ‘JA’ te zeggen) om ‘NEE’ te kunnen zeggen. Dit is niet alleen ‘gezond’ voor de medewerker, maar ook een teken van goed werkgeverschap vanuit de praktijkmanager.