“Als je niet investeert in jouw medewerkers, investeer je in niets”. Dat is een gedachte die ik altijd heb wanneer ik aan een nieuwe interim opdracht begin. Het eerste wat ik doe, is het investeren in mijn medewerkers door hen mijn tijd te geven in de vorm van gesprekken. En daarna probeer ik hun wensen en behoeften te vervullen binnen de grenzen van de organisatie, mits daar ruimte voor is natuurlijk.
Als je investeert in de medewerkers, zal je zien dat dit zich terugbetaalt. En dat is vaak op een manier die je niet verwacht. Het kan zich zelfs terugbetalen in één van de meest waardevolle dingen, namelijk een goede sfeer. Maar ook in flexibiliteit en harder werken.
Medewerkers gaan namelijk niet opeens harder werken of opeens flexibeler worden. Daar hebben ze een ‘reden’ voor nodig. En de reden die ik ze geef, is dat ik als eerst in hen heb geïnvesteerd waardoor zij het gevoel krijgen dat het voor hen zinnig is om weer in mij of de praktijk te investeren.
Ik geloof echt dat investeren in medewerkers een van de belangrijkste dingen is die je kunt doen. Het is niet alleen goed voor de sfeer, maar het kan ook leiden tot een betere productiviteit en een grotere flexibiliteit. En dat is iets waar elke praktijkmanager of praktijkhouder van kan profiteren.