Voor mij staat komkommertijd voor de tijd waarin er niet zoveel gebeurt. Het halve land is op vakantie en de andere helft probeert door te werken, maar het gaat allemaal wat moeizaam omdat er weinig klanten zijn of omdat collega’s ook lekker aan het genieten zijn van hun vrije dagen.
Maar hoe zit dat eigenlijk binnen de mondzorg? Nou, daar is het net zo goed komkommertijd. Veel patiënten zijn weg en ook veel medewerkers hebben hun koffers gepakt voor een welverdiende vakantie. Aan de ene kant zou je kunnen denken: heerlijk rustig, even geen hectiek. Maar aan de andere kant vind ik het juist best spannend.
Als praktijkmanager sta je namelijk voor een behoorlijke uitdaging als het halve team op vakantie is en er bijvoorbeeld ziekmeldingen binnenstromen. Je hebt dan ineens geen buffer aan personeel meer (als je dat überhaupt al had).
In mijn ervaring betekent dit dat je als manager behoorlijk creatief moet zijn om alles draaiende te houden. Misschien moet je zelf wat extra uren draaien.
En als iemand ziek wordt terwijl het team al met minimale bezetting draait, dan ben je toch wel even flink aan het puzzelen.
Komkommertijd is een tijd die vraagt om flexibiliteit en vooral veel geduld. Maar ergens maakt dat het ook weer interessant; elke dag brengt nieuwe uitdagingen en oplossingen met zich mee.
Dus ja, komkommertijd binnen de mondzorg is eerder spannend dan ontspannen voor mij. Het is een tijd waarin improvisatievermogen en stressbestendigheid op de proef worden gesteld, maar uiteindelijk geeft het ook een hoop voldoening als alles toch weer op z’n pootjes terechtkomt.