Als een praktijkhouder ervoor kiest om zijn team uit te breiden of om een vertrekkende medewerker te vervangen, zal hij nieuwe medewerkers moeten werven. Hij heeft diverse wervingskanalen tot zijn beschikking om dit te doen, namelijk:
- social media,
- lokale bladen,
- wervingsbureau’s,
- vacaturesite’s
- de praktijkwebsite.
Lees hieronder meer over de eerdergenoemde wervingskanalen!
De inhoud van deze blog is afkomstig uit het boek “Het DNA van een tandartspraktijk”. In het boek worden de belangrijkste aspecten van het managen van een tandartspraktijk behandeld. Klik op deze link om direct naar het boek te gaan!
Social media
Om nieuwe medewerkers via social media te werven, zal een praktijkhouder eerst op social media actief moeten zijn. Sommige praktijkhouders laten de twitter-, facebook- en linkedinaccount van de praktijk beheren door één of meerdere medewerkers. Als de praktijkhouder echter niet heeft geïnvesteerd in social media activiteiten, is het niet zinnig voor hem om dit wervingskanaal als primair wervingskanaal aan te houden. Hij kan de medewerkers van zijn praktijk uiteraard vragen om via hun privé social media account een wervingstekst te verspreiden.
Lokale bladen
Het adverteren via lokale bladen is bijna nooit gratis en het bereik is beperkt. Daarnaast trekken de advertenties een specifieke doelgroep aan, namelijk: “mensen die lokale bladen lezen”. De meeste jongeren zullen niet bij deze doelgroep behoren waardoor zij niet worden bereikt.
Het werven via lokale bladen is wellicht de meest ineffectieve manier om medewerkers te werven. Afgezien van het beperkte bereik van de lokale bladen, is er altijd een vertraging tussen het insturen van een wervingstekst en de daadwerkelijke plaatsing van de advertentie. Bij het werven van medewerkers is vaak juist “snelheid” een belangrijke factor.
Praktijkwebsite
Het werven via de website van de praktijk heeft als voordeel dat het gratis en vrijwel direct mogelijk is. Het nadeel van het werven via de eigen website is dat vooral actieve werkzoekenden de vacaturepagina zullen bekijken. Het werven via social media, lokale bladen of wervingsbureau’s heeft daarentegen als voordeel dat zelfs de mensen die niet actief op zoek zijn naar een andere baan in de verleiding gebracht kunnen worden om alsnog te solliciteren.
Vacaturesite’s
Het plaatsen van een advertentie op een vacaturesite heeft als voordeel dat alle ingeschreven werkzoekenden een notificatie ontvangen indien de vacature bij hun profiel aansluit. Het nadeel van het gebruikmaken van een vacaturesite is dat dit niet altijd gratis is.
Wervingsbureau’s inzetten?
Een praktijkhouder kan er ook voor kiezen om gebruik te maken van een wervingsbureau. In de volgende blog wordt ingegaan op de voor- en nadelen van het inschakelen van een wervingsbureau. Vul het onderstaand formulier in om een email te ontvangen als de volgende blog online is!