Toen ik net begon als interim-manager, werkte ik voor een praktijkhouder die heel enthousiast was over het werven van nieuwe patiënten.
Hij had het idee om gratis elektrische tandenborstels aan te bieden voor nieuwe inschrijvingen. Het leek een slim plan, toch? Mensen houden van gratis dingen, dus waarom niet? Maar wat er daarna gebeurde, was iets wat hij niet verwachtte.
De patiënten schreven zich in, kregen hun tandenborstel en… dat was het. Ze kwamen niet meer terug. Sommige schreven zich zelfs weer uit. Een paar bleven wel, maar waren niet de patiëntenpopulatie die de praktijkhouder voor ogen had.
Het leek meer op een actie voor een kortingsbon dan op het werven van nieuwe patiënten die echt op zoek waren naar tandheelkundige zorg.
Ik vind het jammer om te zien dat praktijkhouders soms kiezen voor dit soort lokkertjes. Het voelt alsof ze hun vak devalueren. Tandheelkunde is meer dan alleen een product dat je kunt weggeven. Het gaat om vertrouwen, zorg en een goede relatie met patiënten. Maar door gratis spullen aan te bieden, lijkt het alsof het alleen maar draait om het aantrekken van zoveel mogelijk mensen, ongeacht hun motivatie.
Heb jij ooit zoiets meegemaakt? Misschien heb je zelf wel eens een aanbieding gezien die je deed twijfelen aan de oprechtheid van de dienst. Het laat mij nadenken over hoe wij ons vak in de praktijk zetten. Is het echt nodig om te spelen met aanbiedingen om mensen te trekken? Of is het beter om gewoon te focussen op de kwaliteit van de zorg die je biedt en dat de inschrijvingen vanzelf komen?
Het gaat namelijk niet alleen om het aantal inschrijvingen, maar om de kwaliteit van de zorg die we leveren.