fbpx

Als je om je heen kijkt, zie je het misschien ook wel: mensen die de sprong maken naar een andere baan. Vaak hoor je dan dat ze zich niet gewaardeerd voelen. En ja: dat is echt een ding. Zoals ik het zie, is “waardering“ de heilige graal voor werknemers. Respect en waardering voor medewerkers gaat namelijk boven alles!

Natuurlijk is goed betaald worden ook fijn, maar dat is niet het enige wat telt. Het gaat ook om hoe je behandeld wordt.

Variatie in werk is ook wel een dingetje, maar niet zo’n groot ding als waardering en respect. Maar dat verschilt ook per persoon. Voor de één is variatie in het werk een must, terwijl de ander juist dol is op routine. Ik heb zelfs mensen gekend die liever elke dag hetzelfde doen dan dat ze met allerlei nieuwe dingen te maken krijgen.

Maar wat er in elk geval voor zorgt dat iemand zich prettig voelt op zijn of haar werk, is het gevoel van respect. Als dat ontbreekt, kun je nog zo goed betaald worden; vroeg of laat ga je gewoon weg.

Ik heb zelf gezien dat in praktijken waar assistenten enorm hoge salarissen kregen, ze alsnog om-en-om vertrokken. Je zou denken dat ze dan wel blij zouden zijn, maar dat was niet het geval. Ze bleven vaak niet langer dan een paar maanden hangen. En raad eens? Het had allemaal te maken met hoe ze behandeld werden. Want, zoals ik al eerder zei, gaat respect en waardering voor medewerkers boven alles!

Het is dus best simpel: als je wilt dat jouw medewerkers blijven, moet je ze respecteren en waarderen. Het klinkt misschien cliché, maar het is echt zo. Uiteindelijk draait alles om een menselijke connectie en het gevoel dat je ertoe doet. Dat is waar het om gaat, en dat maakt het verschil.

Dus, als jij een praktijkmanager bent of in een andere rol werkt waar je met mensen omgaat, denk dan eens na over hoe jij jouw team behandelt. Want uiteindelijk wil niemand in een omgeving werken waar ze zich niet gewaardeerd voelen.