Het is tegenwoordig belangrijker dan ooit om medewerkers in een mondzorgpraktijk te ondersteunen bij het nastreven van hun privé-doelen.
Door dit te doen, kan zowel de praktijk als de medewerker groeien en gedijen. Sommige van deze medewerkers zullen de praktijk verlaten, maar jouw ‘overall retention’ van medewerkers zal altijd hoger zijn dan wanneer ze alleen gezien worden als ‘handjes’.
Hieronder is een aantal andere redenen waarom het ondersteunen van medewerkers in hun privédoelen belangrijk is.
Reden 1
Ten eerste laat het zien dat je als praktijkmanager geeft om het welzijn en de ontwikkeling van hen als mens. Door hen te steunen bij het bereiken van hun privédoelen, geef je dus aan dat je hen waardeert als individuen en niet alleen als werknemers.
Reden 2
Ten tweede kan het ondersteunen van medewerkers in hun privédoelen een positief effect hebben op de werksfeer en de teamdynamiek. Wanneer medewerkers zich gesteund voelen bij het nastreven van hun persoonlijke interesses en ambities, ontstaat er een gevoel van vertrouwen en respect.
Tot slot kan het ondersteunen van medewerkers in hun privédoelen leiden tot het feit dat sommige medewerkers ontslag nemen omdat ze een persoonlijke groei en ontwikkeling doormaken.
Als praktijkhouder of praktijkmanager moet je alleen maar blij zijn als dit gebeurt. Alhoewel dit voor tijdelijke bezettingsproblemen kan zorgen, kan het ook leiden tot een levenslange ambassadeur van jouw praktijk. En dat is veel meer waard dan de kosten voor het werven van een nieuwe medewerker.