fbpx

Binnen de mondzorg is het een van de grootste uitdagingen om jouw team bij elkaar te houden. Je moet voorkomen dat er een grote doorstroom van medewerkers ontstaat, of nog erger: een leegloop in jouw praktijk.

Een manier om dat te doen, is door ervoor te zorgen dat je de medewerkers helpt bij hun ontwikkeling. Je moet ze iets geven om voor te vechten. Als je zorgt dat ze er belang bij hebben dat het goed draait in de praktijk, zullen ze meer geneigd zijn om zich te committeren aan de praktijk voor de lange termijn.

In praktijkmanagement opleiding die ik verzorg, heb ik het erover hoe je dit kunt doen. En de meest effectieve manier hiervoor is om ze allemaal te vragen wat zij willen bereiken buiten het werk om, en er vervolgens op in te spelen.

Een praktisch voorbeeld hiervan is toen ik een medewerker sprak die zich graag wilde inzetten voor dove kinderen. Ik bood haar een cursus gebarentaal aan. Ik droeg dus bij aan haar wensen buiten het werk om, waardoor zij iets had om voor te vechten. Oftewel: zij wilde de praktijk graag in stand houden zoals die was, omdat het bijdroeg aan haar persoonlijke doelen, namelijk zich in kunnen zetten voor dove kinderen.

Door te luisteren naar de individuele wensen en behoeften van de medewerkers, kun je dus een band met ze creƫren. Ze zullen zich gewaardeerd voelen en gemotiveerd zijn om hun beste werk te leveren. Het is niet alleen goed voor hun persoonlijke ontwikkeling, maar ook voor de praktijk als geheel.

Natuurlijk is het niet altijd gemakkelijk om aan de wensen van iedereen te voldoen. Maar door te luisteren naar wat jouw medewerkers te zeggen hebben, kun je al een heel eind komen.