fbpx

Waarom ik tandartsassistenten disproportioneel veel vertrouwen geef

Als tandartsassistenten niets méér zouden doen dan wat er in hun functieomschrijving staat, zou ik als interim-praktijkmanager een hele moeilijke, drukke en bijna onmogelijke baan hebben.

Soms voeren assistenten namelijk ad-hoc taken uit die niet eens lijken op de taken die in hun functieomschrijving staan, maar die wel broodnodig uitgevoerd moeten worden. Het verhelpen van een storing van de thermodesinfector tijdens de lunch is hier een voorbeeld van.

Ik zie niet alles wat de medewerkers ‘extra’ doen

Vandaar dat ik er altijd zoveel mogelijk voor zorg dat zij weten dat ik ze waardeer en dat ik blij ben met ze. Dat is ongeacht het feit of ik heb gezien dat ze een ‘extra’ taak uitvoeren of niet. Ik ben mij er namelijk van bewust dat ik de meeste ‘extra’ uitgevoerde taken niet zie.

2 manieren om mijn dankbaarheid te tonen

Ik laat ze op twee manieren weten dat ik blij ben met ze. De eerste manier is dat ik mijn dankbaarheid uitspreek. De tweede manier is dat ik ze disproportioneel veel vertrouwen geef. Mijn assistenten weten immers dat ik ze vertrouw totdat het is gebleken dat het vertrouwen structureel misplaatst is.

Veel vertrouwen geven past bij mij

Ik besef mij dat het geven van disproportioneel veel vertrouwen niet voor iedere praktijkmanager is weggelegd, maar voor mij als persoon en als interim-praktijkmanager voelt het wel goed om te doen. Ik weet namelijk dat het past bij mijn natuurlijke houding.