Stel je voor, je loopt een mondzorgpraktijk binnen en je wordt begroet door het rustgevende geluid van zachte muziek in de wachtkamer. Het creëert direct een ontspannen sfeer en je voelt je op je gemak. Maar is het afspelen van muziek in de wachtkamer echt een goed idee?
Ik heb een klein onderzoekje gedaan naar de zin en onzin van het afspelen van muziek in de wachtkamer. De resultaten heb ik in deze blog opgenomen. En alhoewel de literatuur het één zegt, betekent het niet dat het ander beter bij jouw praktijk past.
Uit een van de ondezoeken die ik heb gescreend bleek dat muziek in de wachtkamer bij kan dragen aan een positieve ervaring voor de patiënten. Het kan een kalmerend effect hebben en stress. Dit kan vooral gunstig zijn voor patiënten die angstig zijn voor tandheelkundige behandelingen. Uit een ander onderzoek bleek weer dat muziek ook afleiding kan bieden, waardoor de wachttijd als minder lang wordt ervaren.
Tot zover lijkt het de kant op te gaan dat muziek een definitieve aanrader is voor het optimaliseren van de patiëntervaring. Maar uit een ander onderzoek bleek weer dat er ook nadelen kunnen zijn aan het afspelen van muziek in de wachtkamer. Sommige patiënten kunnen gevoelig zijn voor geluid en kunnen de muziek als storend ervaren. Dit kan leiden tot extra stress en ongemak.
Doordat muzieksmaken extreem kunnen verschillen, is het niet te doen om iedereen te pleasen met de muziek waar hij of zij van houdt. Een mooie oplossing zou zijn als de patiënten in de wachtkamer zelf konden kiezen waar ze naar luisteren, maar die optie bestaat helaas niet m.u.v. oordopjes die ze zelf meenemen en op hun telefoon aansluiten.
En juist doordat smaken verschillen, is het als praktijkhouder of praktijkmanager extreem belangrijk om je te beseffen dat niet iedereen zit te wachten op panfluitmuziek in de wachtkamer 😉